Financiën

 

Het college van kerkrentmeesters behartigt de stoffelijke zaken van onze gemeente. Dat wil zeggen: zorg voor de financiën, de verzekeringen van zaken en personen en het onderhoud van de gebouwen (kerkgebouwen, pastorieën en bijbehorende grond).

Voor de financiën wordt jaarlijks een beleidsplan, begroting, jaarrekening en collecterooster (samen met de diaconie) opgesteld. Daarnaast worden de rondgangen door de gemeente geregeld voor de Kerkbalans, de solidariteitskas en de dankbaarheidscollecte. Onder verantwoordelijkheid van de penningmeester is de financiële administratie gedelegeerd aan een administrateur.

Voor het genereren van extra inkomsten wordt gestreefd naar verhuur van de kerkgebouwen aan derden en worden diverse activiteiten van gemeenteleden ondersteund die gericht zijn op geldwerving.

Het college treedt op als werkgever van de kosters en verzorgt en begeleidt de beschikbaarheid van de kerktelefoon en overige communicatiemiddelen.

Het college is verantwoordelijk voor de ledenadministratie en voor het bijhouden van de registers (doop-, belijdenis- en trouwboek) en het archief van de gemeente. De ledenadministrateur (niet noodzakelijk één van de kerkrentmeesters) geeft de mutaties door aan alle betrokkenen, zowel plaatselijk als landelijk.

 

 

 

Reacties zijn gesloten.